26.2.2011

KIINAN MARKKINAT


Tammikuun lopussa Ranskassa järjestetyillä Millesime Bio-messuilla puhunut Maison du Languedoc Roussillonin Shanghain johtaja, Yiran Liu, oikaisi muutamia ajankohtaisia käsityksiä Kiinan nopeasti muuttuvien markkinoiden suhteen:
  1. Kiinalaiset eivät juo tanniinisia viinejä – väärin
Kiinalaisten viinitietoisuus kasvaa Liun mukaan samaa vauhtia viininkulutuksen kanssa. Jopa amatöörit ovat tottuneet tanniineihin ja yhdistävät ne laatuun kun ne ovat viinin kanssa tasapainossa. 
  1. Kiina kuluttaa ainoastaan punaviinejä – väärin jälleen
Tilanne on muuttunut huomattavan nopeasti ja varsinkin lämpimillä rannikkoalueilla merenelävien kanssa nautittuna valkoviinin kulutus on kovassa nousussa. Rosé-viiniä kiinalaiset eivät sen sijaan halua, miesten mielestä se on naisten juomaa ja naiset kuluttavat roséeta hyvin vähän.
  1. Kiina on hinta-orientoitunut markkina-alue – pasé
Kiinalaisten viinitietouden kasvaessa kasvaa myös ruokahalu laatua ja alkuperää kohtaan. Liun mukaan supermarketeissa yli 15 euron viinien kysyntä on kasvanut (ravintolahinnat 20€). Ranskasta euron hintaan lähtevä perusviini maksaa marketissa 5 euroa ja ravintolassa 10 euroa. Liu suosittelee tuottajille Kiinassa oikean kohderyhmän hakua sen sijaan, että kuvitellaan markkinan olevan valmis vastaanottamaan lähes kaikkea, mitä halvalla saa.

Ei kommentteja: