13.9.2012

Mikä Viini 2012



MIKÄ VIINI 2012 PÖRSSISSÄ 12.-13.9.2012

Eilen otettiin esimakua tänään yleisöpäiväänsä viettävään Mikä Viini-tapahtumaan Pörssi-ravintolassa.
Maistettavana oli mittava valikoima Wennercon maahantuomia viinejä. Kuten Wennerco itse toteaa, tarjolla on ryhtiä ja runsautta, joten kannattaa mennä itse paikan päälle tänään maistelemaan.
Sattuneesta syystä kakkoskerroksen Bollinger-tiski
James Bond 007-erikoistuotteineen oli kovan ruuhkan kohteena eilenkin pitkin iltaa..

Mukana on yli 200 viiniä maailman huipputuottajilta, edellä mainitun takuutärpin lisäksi Errázuriz, Trimbach, Codorniu, Robert Mondavi, Raimat ja kymmeniä muita
maistamisen arvoisia taloja on tilaisuudessa edustettuna.






Eilen kuulimme Markus Eserin esitelmän Robert Mondavista ja tämän elämäntyöstä viinien parissa. Samalla maistoimme Pinot Noir- ja Cabernet Sauvignon- viinien eri vuosikertoja ja pääsimme vertaamaan viinien ikääntymispotentiaalia.
Täytyy todeta, että ainakin omaan makuun alkoholia viineissä oli enemmän kuin tarpeeksi, Pinot Noirissakin 15 %. Tyyli on tuttu Kalifornialle, mutta kevyemmät viinit  saavat kyllä ainakin minulta enemmän puoltoääniä. Sille, joka tykkää tuhdeista, paikoin jopa portviinimäisistä kypsien hedelmien viineistä, nämä ovat oiva valinta.

Ikääntymistä käsitteli myös chileläisen Errázuriz-viinitalon lippulaivaviinien, Don Maximianon ja Señan
vertikaali. Don Maximiano Founder´s Reserve 1993 oli tastingin ehdoton suosikki. Bordeaux´n tyylikkäitä vivahteita kypsyessään saanut viini, jossa alkoholia oli vain 12,5%.
Viinissä pääsi esiin muutakin kuin hedelmää ja hillomaista kypsyyttä runsaan alkoholin kera, jota löytyi suurimmasta osasta muita vuosikertoja 2000, 2005 ja 2008. Berlin-sokkotastingeissä Bordeaux´n huippuviinejä voittanut Seña maistettiin vuosilta 1999, 2000, 2004 ja 2008. Tässäkin viinissä ikä tekee tehtävänsä, ehdottomasti paras oli Seña vuodelta 1999.

Hurjan hauskaksi ja informatiiviseksi keskustelutilaisuudeksi muodostui paneeli, jossa käsiteltiin viinin ja ruoan uusia virtauksia.
Maria Sidin johdolla mielipiteitään ja ajatuksiaan olivat jakamassa yleisön kanssa Finds-ravintolan keittiömestari Jaakko Sorsa Hongkongista, sommelier Samuil Angelov ravintola Murusta, tuoteviestintäpäällikkö Taina Vilkuna Alkosta sekä A21 Cocktail Loungen baarimestari Timo Siitonen.



Taina kertoi suomalaisesta keskiverto-ostajasta Alkon tilastojen valossa. Tämä ostaa 8 euron punaviinejä ja
7,30 euron valkoviinejä Chilestä. Pääkaupunkiseudulla ostetaan laajemmin, jossa valikoima on parempi, tietoa halutaan enemmän ja rahaakin kulutetaan "Kyyjärven Alkon" keskiostosta suurempi määrä.
Alkoholiverosta ja monopoliasemasta viinien osalta Taina puolusti Alkon olevan luotettava ostopaikka, valikoima on lähes 2000 viiniä ja laadunvalvonta myös maailman huippuluokkaa - eikä se 2,34 € veroa + alv 23% per pullo kirpaise niin kovasti kalliimmassa hintaluokassa. Kuten moni muukin, Taina otti kantaa samalla myös ravintoloiden kertoimiin viinihinnoittelussa, joka ajaa ihmiset syömään hyvin, mutta juomaan huonommin.

Samuil vahvisti muiden kantaa siitä, että viineillä, joita ravintoloissa myydään, täytyy olla tarina kerrottavanaan. Itse asiassa parhaat viinibrändit ovat tarinoita itsessään. Hieno ja laadukas viini puhuu aina puolestaan.
Heillä Murussa viini on todella isossa roolissa ja asiakkaan luottamuksen kerran saavutettuaan, on ilo löytää tälle uusia viinejä kokeiltavaksi kerta kerran jälkeen. Järjettömiä kertoimia kummasteli myös Samuil, siinä jää helposti kellarit pursuamaan myymätöntä viiniä, ellei järki pysy mukana hinnoittelussa.
Profiloidessaan suomalaista ravintola-asiakasta Samuil päätyi samaan Tainan kanssa, kantaan - ruoka saa maksaa, viini ei. Viinissä on arvonlisäveroa 23%, ruoassa 13%.

Timo Siitonen A21:stä totesi cocktail-kulttuurin nostavan iloisesti päätään Suomessa. Kehitys on ollut vauhdikasta viime vuosina, mutta edelleen ihmetyttää, että 0,4 litran oluttuoppi voi maksaa 11ja samasta hinnasta ylöspäin lähtevät heidän cocktailinsa, jotka ovat vaivalla suunniteltuja ja kaikki käsityönä toteutettuja. Suhteellisuus on siis hieman hakusessa tälläkin saralla.
Vaikka A21 Loungeen tullaan ovikelloa soittamalla, porukkaa kuitenkin hieman suomalaisittain epätavallisesta sisäänpääsystä huolimatta riittää.

Uusina suuntauksina Timo pitää paikallisuutta ja eri makukombinaatioita samoista paikoista tuotettuna. He käyttävät A21:ssä aina mahdollisuuksien mukaan suomalaisia raaka-aineita. Samuil totesi myös laadun ja puhtauden olevan ykkösasemassa.
Terveisiä arvoviiniparatiisista Hongkongista toi Jaakko Sorsa. Siellä ei paikallisuus ole lainkaan huudossa, vaan kysyntää on maahantuoduille tuotteille. Viinien suhteen paikka on monen mekka, vero on 0%! Ravintolaan saa tuoda oman viinipullon, josta korkkausmaksua veloitetaan 15-50€ per pullo, paikasta riippuen.
Suomen ravintolasta ulosmyytävän viinin tulevaisuudesta keskusteltiin myös, laki tulee vastaan monessa kohdassa: päihtyneelle ei saa myydä ja viiniä saa myydä 9-21 välisenä aikana. Onhan se muutenkin kiellettyä jopa lähtökohtaisesti: päihtymystarkoituksessa olevalle henkilölle alkoholia ei saa myydä lainkaan!

Kaiken kaikkiaan suomalaista kuluttajaa täytyy houkutella yhä useammin tulemaan kotisohvalta ulos - tähän avaimena saattaa siis olla alkoholin ravintolahinnoittelun kohtuullistaminen ja hyvä ja asiantunteva palvelu, joten haastetta alalla riittää.





Ei kommentteja: