14.7.2011

MARKKINAHYÖTY BIOVILJELYSTÄ



Paljon on keskusteltu viime vuosina siitä, kuinka monelle biodynaaminen viljely on lähinnä markkinointikeino ja ketkä ovat homman kanssa tosissaan. Pancho Campo (MW), väitti kevään ilmastonmuutoskonferenssissa, että ainoastaan 20 % viljelijöistä on todella huolissaan ympäristöstä ja liikaa on vielä pelkkiä pehmeitä puheita aiheen ympärillä. Eihän tässä muutenkaan pyörää ole keksitty uudelleen, vaan viljelyssä palataan aikaan ennen kemikaaleja ja koneita.
Melanie Tesseron Ch. Pontet-Canet´lta myönsi avoimesti, että biodynaamiseksi sertifiointi on tuonut tilalle paljon aikaisempaa enemmän huomiota. Viineihin Tesseron kertoi biodynaamisuuden tuoneen lisää rakennetta ja enemmän laatua. 
Bordeaux´n viidennen kasvuluokan Ch. Pontet-Canet oli vuonna 2005 ensimmäinen vasemman rannan tila, joka ryhtyi biodynaamiseen viljelyyn. Takapakkia tuli kuitenkin parin vuoden kuluttua, kun rankkojen homeiden vuoksi oli pakko turvautua kemikaaleihin. Tämän vuoden tammikuussa tilalle myönnettiin Biodyvin-sertifiointi ja kesäkuussa laskettiin markkinoille vuosikerta 2010 sadan euron hintaan tilalta ostettuna. Pullohinta oli noussut edellisestä vuodesta 40 %...

Ei kommentteja: